زبان برنامه نویسی چیست و انواع مختلف آن

دسته بندی: وبلاگ
logo 08 اسفند، 1400
logo 0 دیدگاه
تاریخچه زبان‌های برنامه نویسی فراتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. کدهای اولیه کامپیوتر به اوایل دهه 1800 برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون، نزدیک به 9000 زبان برنامه نویسی مختلف ایجاد شده است. البته، بسیاری از این زبان‌ها مختص ماشین‌ها و عملکردهای خاصی بودند و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
زبان برنامه نویسی چیست و انواع مختلف آن

امروزه، مردم از طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه نویسی مختلف استفاده می‌کنند که لیست محبوب‌ترین آنها حدود 150 مورد را شامل می‌شود.


از زبان‌های برنامه نویسی برای کنترل عملکرد کامپیوتر یا ماشین استفاده می‌شود. در حال حاضر برنامه نویسان کامپیوتر انتخاب‌های زیادی برای انتخاب نوع زبان دارند، اما تفاوت‌های زیادی بین زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد. در این مقاله به اطلاعات مختصری در مورد انواع زبان‌های برنامه نویسی، تفاوت زبان‌های برنامه نویسی و انواع زبان‌های برنامه نویسی میپردازیم.


 


چرا این همه زبان برنامه نویسی وجود دارد؟


زبان‌های برنامه نویسی به عنوان یک واسطه بین زبان انسان و زبان کامپیوتر (باینری) عمل می‌کنند. در دنیای مدرن، ما انواع دستگاه‌های دیجیتالی داریم که عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهند. به این ترتیب، زبان‌های برنامه نویسی برای همه نوع اهداف مورد نیاز هستند.


استفاده و درک برخی از زبان‌ها برای برنامه نویسان آسان‌تر است (زبان‌های سطح بالا) اما کنترل کمتری بر کامپیوترها ارائه می‌دهند. زبان‌های دیگر ماشین‌پسندتر هستند (زبان‌های سطح پایین)، اجرای سریع‌تر و حافظه کارآمدتر، اما درک آن‌ها برای انسان دشوارتر است.


 


زبان برنامه نویسی چیست؟


زبان برنامه نویسی نمادی است که برای اتصال دستورالعمل‌ها به ماشین یا کامپیوتر طراحی شده و عمدتاً برای کنترل عملکرد ماشین یا بیان الگوریتم‌ها استفاده می‌شوند. تا کنون هزار زبان برنامه نویسی پیاده سازی شده است. در زمینه کامپیوتر، بسیاری از زبان‌ها باید به صورت دستوری بیان شوند، در حالی که سایر زبان‌های برنامه نویسی از فرم اعلانی استفاده می‌کنند. برنامه را می‌توان به دو شکل نحوی و معنایی تقسیم کرد.


 


انواع زبان‌های برنامه نویسی


دانستن زبان‌های برنامه نویسی مختلف به برنامه نویسان کامپیوتر مهارت‌هایی را می‌دهد تا وظایف برنامه نویسی پیچیده‌ای را بر روی سیستم‌های مختلف پیاده کنند. اگر به دنبال حرفه‌ای در برنامه نویسی کامپیوتر هستید یا می‌خواهید مهارت‌های جدیدی را بیاموزید، آشنایی با انواع مختلف زبان‌های برنامه نویسی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید برنامه‌های کامپیوتری چگونه ایجاد می‌شوند و چرا زبان‌های خاص برای برنامه‌های خاص بهترین کاربرد را دارند.


 


چه کسانی از زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌کنند؟


برنامه نویسان کامپیوتر از زبان‌های برنامه نویسی برای کدنویسی توابع وب سایت، ویرایش ظاهر صفحات وب و سازماندهی داده‌ها استفاده می‌کنند. برخی از مشاغلی که از زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌کنند شامل افراد حرفه ای زیر است:


 


توسعه دهنده وب: این شخص وظیفه طراحی ساختار و پایگاه داده یک وب سایت را بر عهده دارد.


طراح وب: ویژگی‌های بصری و تعاملی وب سایت‌ها توسط این شخص انجام می‌شود.


توسعه دهنده بازی‌های ویدئویی: این شخص، توسعه دهنده نرم افزار است که در طراحی و ایجاد بازی‌های ویدئویی با استفاده از کدنویسی برای گرافیک و تعامل تخصص دارد.


مهندس سیستم‌های کامپیوتری: این شخص نرم افزارها را برای رایانه‌های شخصی توسعه و آزمایش می‌کند.


مهندس تضمین کیفیت نرم افزار: این شخص تضمین کیفیت بر فرآیند توسعه برای عملکرد و طراحی نرم افزار را نظارت می‌کند.


توسعه دهنده برنامه: این نوع برنامه نویس برنامه‌هایی را برای رایانه یا دستگاه‌های تلفن همراه طراحی و ایجاد می‌کند.


برای آشنایی بیشتر با زبان‌های برنامه نویسی تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


 


زبان‌های برنامه نویسی محبوب


زبان‌های برنامه نویسی کامپیوتری بی‌شماری وجود دارد، اما برخی از آنها بیشتر از سایر زبان‌ها استفاده می‌شوند. در اینجا سه ​​مورد از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی کامپیوتر آورده شده است:


 


HTML


HTML مخفف عبارت "Hyper Text Markup Language" است و برای کدنویسی صفحات وب استفاده می‌شود. عناصر یک سند مانند سرفصل‌ها و پاراگراف‌ها را علامت‌گذاری می‌کند و به کامپیوتر می‌گوید که چگونه باید نمایش داده شوند.


 


جاوا


یک نقطه شروع مفید برای برنامه نویسی، یادگیری جاوا است. این یک زبان همه کاره و همه منظوره شبیه جاوا اسکریپت و پایتون است.


 


جاوا چیست؟


جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا بسیار محبوب است. بخشی از محبوبیت آن از این واقعیت ناشی می‌شود که وقتی یک قطعه کد را در جاوا می نویسید، می‌تواند تقریباً روی هر دستگاهی با پلتفرم جاوا اجرا شود.


 


جاوا برای چه مواردی استفاده می‌شود؟


مفهوم «یک بار بنویس، هر جا اجرا شود» در قلب جاوا به این معنی است که کاربردهای مختلفی دارد. با این حال، برخی از کاربردهای اصلی جاوا شامل نرم افزارهای تجاری، برنامه‌های کاربردی وب و برنامه‌های تلفن همراه است. برای مثال سیستم عامل اندروید گوگل از جاوا به عنوان زبان اصلی خود استفاده می‌کند.


جاوا از ابتدای شبکه جهانی وب برای بهبود وب سا‌یت‌ها و افزودن قابلیت‌های تعاملی مانند دکمه‌ها و ویجت‌های برنامه استفاده شده است. همچنین برای برنامه نویسی تلفن‌های همراه نیز کاربرد دارد.


 


زبان  C


زبان C چیست؟


زبان برنامه نویسی C اولین بار در سال 1972 منتشر شد. این یک زبان رویه‌ای سطح بالا است که به یکی از پرکاربردترین زبان‌های موجود تبدیل شده است. علی‌رغم قدمت آن، این زبان هنوز یک زبان نسبتاً پیچیده است، اما تأثیر آن را می‌توان در بسیاری از زبان‌های دیگر مشاهده کرد. سی شارپ، سی پلاس پلاس، جاوا، پایتون و غیره همگی از زبان C الهام گرفته‌اند.


 


C برای چه مواردی استفاده می شود؟


C یک زبان همه کاره است که در زمینه های مختلف کاربرد دارد. این زبان عمدتا برای ایجاد برنامه‌های کاربردی سیستم استفاده می‌شود، به این معنی که سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز و لینوکس از برنامه نویسی C زیادی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید از C برای ایجاد بازی‌ها، گرافیک‌ها و برنامه‌هایی که محاسبات زیادی در آن وجود دارد استفاده کنید.


 


نحوه یادگیری C


اگر تازه وارد دنیای کدنویسی و برنامه‌نویسی شدهاید، C انتخاب نسبتاً دشواری برای شروع است. زبان‌های سطح بالا دیگری مانند پایتون برای شروع بهتر هستند.


 


زبان پایتون


 


پایتون چیست؟


پایتون یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا و سطح بالا است که در سال 1992 راه اندازی شد. این زبان به گونه‌ای ساخته شده که نوشتن و درک آن نسبتاً شهودی بوده و برای کسانی که می خواهند توسعه سریع داشته باشند مناسب است. در حال حاضر این زبان یک زبان بسیار محبوب بوده و متخصصین زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند.


 


پایتون برای چه مواردی استفاده می‌شود؟


پایتون به دلیل تنوع زبانی بالای خود کاربردهای زیادی دارد. علاوه بر اینکه برای استفاده عمومی مانند برنامه‌های کاربردی وب خوب است، زمینه‌های تخصصی زیادی نیز دارد. برای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین از زبان پایتون استفاده می‌شود.


پایتون برای افرادی که تازه کار هستند بسیار مناسب است.


 


جاوا اسکریپت


بر خلاف نامش، جاوا اسکریپت مستقیماً با جاوا مرتبط نیست. با این حال، از یک دستورکار شبیه جاوا استفاده می‌کند، که نام آن از آنجا آمده است. اگر به برنامه نویسی مرورگر وب سمت مشتری علاقه مند هستید، این زبان مناسب یادگیری است. ناگفته نماند که اگر می‌خواهید برای وب کدنویسی کنید یا از زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت استفاده کنید، باید درک خوبی از HTML و CSS داشته باشید.


 


جاوا اسکریپت چیست؟


جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شی‌گرا است (اگرچه این نکته دوم جای بحث دارد). این زبان در روزهای اولیه اینترنت، در سال 1995 ایجاد شد. همه مرورگرهای وب اصلی از جاوا اسکریپت پشتیبانی می کنند.


 


جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می شود؟


همانطور که گفته شد جاوا اسکریپت زبانی است که برای نوشتن کدی که در مرورگرهای وب اجرا می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، دارای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی است و به ویژه برای ایجاد صفحات وب تعاملی و واکنش گرا مفید است.


اگر در کدنویسی با جاوا اسکریپت، HTML و CSS تازه کار هستید، دوره مقدماتی توسعه وب بهترین گزینه برای شروع یادگیری است.


PHP


PHP یکی دیگر از زبان‌های کدنویسی آسان برای یادگیری بسیار شبیه جاوا اسکریپت بوده و عمدتاً برای کدنویسی در وب سایت‌ها استفاده می‌شود.


 


PHP چیست؟


PHP: Hypertext Preprocessor یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شی‌گرا است. اگرچه از جهاتی شبیه جاوا اسکریپت است، اما PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور به جای سمت کلاینت است که در HTML تعبیه شده است. به این ترتیب، اغلب همراه با جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. اینگونه قیاس شده است که اگر PHP قلم مو باشد، جاوا اسکریپت رنگ است.


 


PHP برای چه مواردی استفاده می‌شود؟


کاربردهای زیادی برای PHP و بیشتر برای توسعه وب سایت وجود دارد. برای مثال می‌توانید از آن برای مدیریت محتوای پویا و پایگاه‌های داده در یک وب‌سایت استفاده کنید زیرا به خوبی با زبان‌های پایگاه داده مانند MySQL ادغام می‌شود.


 


نحوه یادگیری PHP


مانند بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی، بهترین راه برای یادگیری این است که تا آنجا که می‌توانید با زبان تمرین کنید.


 


SQL


اگر به حوزه‌هایی مانند مدیریت پایگاه داده علاقه‌مند هستید، SQL زبانی است که به سادگی می‌توانید آن را یاد بگیرید. در واقع، اکثر توسعه دهندگان باید حداقل دانش اولیه در مورد این زبان را داشته باشند.


 


SQL برای چه مواردی استفاده می‌شود؟


SQL عمدتا برای برقراری ارتباط با پایگاه‌های داده استفاده می‌شود. SQL (زبان پرس و جوی ساختاریافته) زبانی است که برای تعیین سازماندهی پایگاه‌های داده (مجموعه رکوردها) مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایگاه‌های داده‌ای که با SQL سازماندهی شده‌اند، رابطه‌ای نامیده می‌شوند، زیرا SQL توانایی جستجو در پایگاه داده برای اطلاعاتی را که در یک رابطه معین قرار می‌گیرند فراهم می‌کند. به این ترتیب، توسط توسعه دهندگان سرور، مدیران پایگاه داده و توسعه دهندگان نرم افزار در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود. با این حال، اخیراً در زمینههایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها و داده کاوی بزرگ نیز استفاده می‌شود.


 


R


R چیست؟


R یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری کاربردی و سطح پایین محسوب می‌شود که عمدتاً با هدف محاسبات آماری و تکنیک‌های گرافیکی طراحی شده است. کتابخانه وسیعی از ابزارها، از جمله الگوریتم‌های یادگیری ماشین و سایر ابزارهای مفید، همراه با این زبان وجود دارد.


 


R برای چه مواردی استفاده می‌شود؟


آمارگیران و داده کاوان اغلب از R برای توسعه مواردی مانند نرم افزارهای آماری و بسته‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. همچنین برای افراد حرفه‌ای مانند جمعیت شناسان، متخصصین علم داده و ماموران بیمه برای کسب بینش‌های آماری مفید است.


 


جمع بندی


ما در این مطلب تنها به بخش کوچکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف پرداختیم اگرچه زبان‌های همه‌منظوره را می‌توان به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار داد، اما کارهای تخصصی‌تر و خاص‌تر اغلب به زبان تخصصی‌تری نیاز دارند.


اگر می‌خواهید وارد کدنویسی و برنامه‌نویسی شوید، فرصت‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. شرکت WEBCORE در زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی به جذب کارآموزان زیادی پرداخته و برنامه‌نویسان خبره‌ای را وارد جامعه کرده است. فراموش نکنید که داشتن پشتکار در هر کاری حرف اول را می‌زند. پس اگر هدفی دارید دست از تمرین و ممارست بر ندارید. شما حتما موفق خواهید شد.


ارسال دیدگاه
نام خانوادگی
ایمیل
متن دیدگاه
ارسال دیدگاه loding
دیدگاه ها
0