صنعت بازی سازی یکی از صنایعی است که چند سالی است در سراسر جهان بسیار فراگیر شده و امروزه جزو یکی از پردرآمدترین مشاغل حال حاضر دنیا میباشد، از این رو افراد زیادی علاقهمند هستند نحوهی ساخت بازی را یاد گرفته و آنها نیز سهمی در این بازار پر رونق داشتهباشند، شما در این مقاله به طور کامل با مهارتها و تخصصهای لازم برای ورود به این حرفه آشنا خواهید شد.
بهطور کلی، جایگاههای شغلی صنعت بازیهای ویدیویی را میتوان به شرح زیر تقسیمبندی کرد که در هر کدام نیز چندین گرایش و زیر مجموعه دارد:
کارگردان بازی قطب اصلی ایدهها و خلاقیتهای طراحی یک بازی است. وی از ابتدا تعریف میکند که بازی در نهایت قرار است چگونه از آب دربیاید و در حین مراحل تولید بازی قدرت اتخاذ هرگونه تصمیمی را دارد. مسئولیت هماهنگی تمام نقشها و حفظ یکپارچگی دید هنری بازی بر عهدهی اوست. درواقع شخصی که مسئولیت هماهنگی بخشهای مختلف را برعهده دارد.
برنامهنویس باعث میشود یک بازی جان بگیرد. تمام کارها، حرکات، صداها از جمله راه رفتن، تیراندازی، پریدن، حرکت دوربینها، تعامل با دنیا در یک بازی که رخ میدهند توسط برنامهنویس ها برنامهریزی و کنترل میشوند که معمولا این کار را توسط موتورهای بازیسازی انجام میدهند.
• مدیر بخش صداسازی و موسیقی
آهنگسازی بازی به سه بخش اصلی طراحی صدا، طراحی افکتهای صوتی و موسیقی متن بازی تقسیم میشود. ساخت موسیقی متن بازی و افکت های صوتی می تواند توسط یک یا دو نقش مجزا انجام شود. هیچ یک از بازیهایی که در حال ساخت آن هستید، نمیتوانند بدون افکتهای صوتی باشند. یکی از عناصری که به صورت ناخود آگاه در رضایت گیمر از بازی تاثیر می گذارد افکت های صوتی و موسیقی مناسب هستند و به همین دلیل این نقشها نیز باید جدی گرفته شوند.
وظیفه این بخش طراحی، طرح های مفهومی داخل بازی است. تحقیق، طراحی و نقاشی. هدف کانسپت نشان دادن یک نمای کلی از چیزی که قرار است ساخته شود است و به همین دلیل شما ممکن است یک طرح ساده که توسط خودکار کشیده شده است ببینید. مسائلی چون معماری و سبک آنها، نورپردازی، طراحی لباس و چیزهای دیگر در کانسپت آرتها وجود دارند.
وظیفهی انیماتور طراحی انیمیشنها و چگونگی نمایش و پیادهسازی آنها را در بازیها میباشد و باید تصاویر دوبعدی و یا مدلهای سهبعدی ساخته شده را حرکت دهد تا انیمیشن ساخته شود. انیماتور مسئول پیادهسازی تمامی حرکات شخصیتها و اشیاء در بازیهاست و باید بتواند آنها را به بهترین شکل در بازی مورد نظر طراحی و پیادهسازی کند و در کنار این موارد، محدودیتها و شاخصهای موتور گرافیکی بازی را نیز بهخوبی بشناسد.
طراح بازی ویدئویی کسی است که طراحی کلی، محیط عمومی بازی، شخصیتها و داستان آن را برعهده دارد. بسیاری از طراحان بازی کار خود را در انجام فعالیتهایشان به صورت آزمایشی پیگیری میکنند و پس از آزمون و خطاهای فراوان بخش به بخش، هر بخش از طراحی بازی را تکمیل میکنند. طراحان حرفهای بازی درک دقیقی از بازی دارند و تمام ایده و تفکرات جدیدی که برای ساخت بازی جدید به ذهن آنها خطور میکند را سامان میدهند.
بعد از ساخت یک نمونه اولیه از بازی کار متخصصان این بخش شروع میشود. آنها وظیفه دارند از دید یک گیمر و مشتری بازی را انجام دهند و مشکلات یا حتی باگهای موجود را به متخصصان آن بخش تذکر دهند.اين افراد بايد بتوانند مشكلات بازي را كشف كرده و به سازندگان توضيح دهند تا شايد برطرف شود.
تهیه کننده کارهای مختلفی را برای ساخت بازی باید انجام دهد. معمولا این فرد جزو اولین کسانی هست که وارد تیم شده و آخرین فردی که از تیم خارج می شود. وظایف یک تهیه کننده معمولا شامل استخدام افراد، تشکیل دادن تیم ، نوشتن قرار دادها، اظهار نظر در طراحی بازی، برنامهریزی زمان، بودجه و دیگر برنامه ریزیهای لازم حل کردن مشکلات و اختلاف نظرها، ارتباط با ناشر و رسانهها و هماهنگی تستهای بازی میباشد. وظایف تهیه کننده با توجه به اندازه و نوع تیم میتواند کم و زیاد شود.
بازیهایی که نیاز به روایت داستان دارند معمولا باید از یک نویسنده استفاده کنند تا بتواند داستانی منسجم، دیالوگهای منطقی و دیگر عناصر لازم برای یک داستان خوب را ارائه دهد. گاهی اوقات از نویسندههای مشهور برای تبلیغ بازی نیز استفاده میشود که میتوان به بازیهای Tom Clancy اشاره کرد.
همانطور که در پروژههای مختلف برنامهنویسی برای توسعهی بهتر و راحتتر برنامه، از افراد مختلفی در روند ساخت برنامه استفاده میشود، در ساخت بازی نیز از یک تیم بازیسازی برای تمرکز بیشتر بر هر یک از بخشهای بازی و بالارفتن سرعت تولید بازی استفاده میکنیم، که در این مقاله سعی کردیم تا مهمترین مهارتهای مورد نیاز تیم بازیسازی را به شما معرفی کنیم.